I 1998:

Links
Go to Pan American Home

Så gikk vi på trynet

Vi hadde kjørt over 8500 km på Rocinante før vi måtte bite i gresset og fikse skadde knær og ripete sykkel etter vår eneste velt, når vi ser bort fra off-road velten på første langtur. Oppskrapte knær, forstrekte muskler og såret stolthet var eneste fysiske skader. Men sykkelen trengte en forandring for å hindre liknende episoder i fremtiden.

Akkurat hentet fra service

Jeg hadde service på sykkelen denne morgenen i Malaga, der heavy-duty gaffelfjærer ble montert, knust blinklys ble byttet og noen skraper på tanken fikk ny lakk. Generatoren ble demontert og satt sammen igjen i jakten på en skrapende ulyd. Det ga ikke noe resultat og vil bli fikset senere. Man alt i alt føltes det som å kjøre en ny sykkel og jeg var svært tilfreds når jeg forlot butikken.

Merkelig oppførsel

Vi hadde besøk av Helge og Susann fra Norge i denne perioden og en Honda Transalp var leid inn for anledningen. Etter at jeg var tilbake fra Malaga reiste vi alle fire inn i fjellandskapet nord for Nerja for å vise frem de lokale favoritt veiene våre. Jeg hadde allerede klart å glemme endringene som var gjort med sykkelen og kjørte som før. Når dobbelstøtta skrapte nedi svingene lettere enn før avskrev jeg det med at det var noe jeg innbilte meg, men bannet den brede udugelige støtta opp og ned og lovet meg selv at nå måtte jeg snart gjøre noe med den. Turen gikk til Frigiliana, videre til Torrox Pueblo og nordover til Competa.

Returen nedover mot kysten fra Competa gikk gjennom en lang serie skarpe svinger på ganske ujevnt underlag. Men her hadde jeg kjørt mange ganger før og følte meg trygg. Vi lå i rundt 50 km/t inn i en høyresving i nedoverbakke når jeg så en lastebil komme i mot. Jeg bestemte med for å kutte svingen litt raskere for å ha god klaring. Idet jeg legger sykkelen enda mer over, treffer vi en dyp dump i veibanen som komprimerer demperen bak til den nesten går i bunn. Dobbeltstøtten slår i asfalten som en hammer og bakhjulet forsvinner ut til venstre. Det gikk uendelig fort. I det ene øyeblikket hadde jeg full kontroll, trodde jeg, i det neste lå vi å skled på asfalten, Rocinante først med meg etter og Bente til slutt. Jeg kunne se gnistregnet fra sykkelen og lastebilen som kom i mot. Heldigvis kjørte den oppover og med den spanske standarden på lastebiler så var det mer røyk enn fart. Jeg hørte Bente rope "Er du ok du også", og fikk så retta opp sykkelen før asfalten svømte av bensin.

En smule skjelvne

Vi trillet sykkelen ut av veien og inspiserte hverandre. Vareopptellingen viste oppskrapt kne, såre ryggmuskler og vondt håndledd på Bente. Hun tok i mot når hun traff asfalten og strammet antagelig musklene i hele kroppen i et skremt øyeblikk. Jeg hadde også oppskrapt kne og en øm skulder. Ingenting alvorlig på noen av oss, heldigvis.

I asfalten var det et rundt en centimeter dypt merke der støtta hadde truffet

Rocinante hadde også kommet seg ganske bra gjennom møtet med asfalten. Ingen lakkdeler var skadet, utrolig nok. Sykkelen hadde blitt båret av fothvileren bak, motordekslet, gaffelbenet og styret. Balanseloddet på styret var det eneste som måtte byttes. Resten av skadene anså jeg som for små til å utrette.

Åja, jeg glemte å nevne blinklyset som ble erstattet seks timer tidligere, etter fem ukers venting. Nå måtte jeg bestille nytt.

Årsaken

Etter en røyk og midlertidig montering av styreloddet, var vi klar til å kjøre hjemover igjen. På turen gikk jeg gjennom situasjonen forfra og bakfra flere ganger for å finne årsaken til uhellet. En mulig årsak var at jeg rett og slett hadde kjørt fortere enn jeg innbilte meg. Vi kjørte jo to sykler sammen. Kanskje jeg hadde latt meg gire opp til et noe høyere tempo enn jeg burde. Men det kunne ikke forklare det hele. Egentlig burde jeg hatt god margin på nedbrekket da vi veltet.

Når jeg innså årsaken, fikk jeg lyst til å slå meg selv i hodet med noe hardt. Hvor dum kan man bli? Jeg hadde jo byttet gaffelfjærer tidligere samme dag. Når stivere gaffelfjærer sitter i gafflene, vil mer av fjæringsarbeidet til sykkelen overføres til bakdemperen med det resultat at den komprimeres mer. Vi hadde ikke justert dempingen bak, noe som burde vært gjort. "Erfaring er noe man får rett etter man hadde trengt det", heter det. Det stemmer det.

Løsningen

Neste dag sto jeg i Nerja Hire Centre og ba om å låne en vinkelsliper og skjøteledning. Michael, en utvandret skotte, skaffet meg utstyret og ble litt lang i maska når jeg plugget i kontakten, startet opp kutteren og begynte å skjære på den splitter nye motorsykkelen. Etter fem minutter arbeid var begge bena kuttet av dobbelstøtten. Det var eneste logiske måte å fikse problemet på. Å demontere hele støtta var for tidkrevende fordi det innebar demontering av eksosanlegget. Dessuten hadde jeg planer om å lage systemet monterbart igjen. Noen dager senere var dette gjort. Indre rør ble montert i de løse bena slik at disse kunne kobles på igjen og sikres med tykke bolter. Dermed hadde jeg et system som kunne tas av og på når jeg trengte det.

Vi var litt skjelvne noen dager etter uhellet og det tok litt tid å innse at støtta faktisk var borte og høyresvingene igjen kunne nytes fullt ut. Alt i alt var det en lærepenge.

Mitt råd er enkelt. Dersom du kjøper denne ellers så fantastiske sykkelen, ikke monter den tankeløst designede dobbeltstøtta, om du ikke planlegger å bare kjøre rett frem.

Links
Til toppen av siden

© All photos and text on this site is the property of Bente Bråthen and Dag Jenssen. Contact us if interested in publishing or reusing material from us.
URL Main page: http://www.RocinantesTravels.com. Comments, suggestions or problems with the site, contact